Nära Dej utökar och blir glassigare

Tidigt i våras öppnade den efterlängtade närbutiken Nära Dej i Tollare. Handlaren Roger Freiman och hans medarbetare trivs i området och försöker anpassa sortimentet för att möta Tollarebornas behov så bra som möjligt. En ny ugn är inköpt för att kunna erbjuda nygräddat bröd av olika slag, och lagom till sommaren växer glassutbudet rejält. Butiksytan ska också utökas, bland annat med en barhörna.

Roger Freiman har fullt upp när Tollare-redaktionen hälsar på i butiken en gråmulen decemberdag. Varor ska plockas upp och i kassan handlar både Tollarebor och byggjobbare. Lyckligtvis är medarbetaren Hamid också på plats och hjälper till.

Fullt fokus på Tollare
Förutom de vanliga butikssysslorna håller Roger också på att sälja sin butik i Hammarby Sjöstad för att kunna fokusera ännu mer på Tollare-butiken:

– Det har verkligen varit kul att få öppna i Tollare. Trevliga kunder, ny fräsch lokal och ett riktigt fint område, som kommer bli helt fantastiskt när det är klart. Det har också varit mycket jobb för att komma på plats och försöka anpassa både sortimentet och verksamheten för att möta behoven. Därför känns det rätt att sälja min andra butik så att jag kan ha fullt fokus på Tollare.

Två kundgrupper vanligast
De vanligaste kunderna i butiken är som väntat Tollarebor och byggjobbare. De boende kompletteringshandlar ofta varor som saknas hemma eller köper godis och glass. Byggarna köper mest kaffe, mackor, varmkorv, matiga sallader och snus. De flesta av kunderna går till butiken, men oftast är det smidigt att parkera utanför också.

Kemtvättsservicen, som Roger har startat ganska nyligen, har gjort succé. För många Tollarebor är det praktiskt att kunna lämna in klänningar, blusar, kostymer, kavajer och skjortor för att få tillbaka dem rena, fräscha och välstrukna en vecka senare.

Förutom Roger och hans fru Inga, jobbar även Samuel och Shirin mycket på plats. Det finns också ett par medarbetare som är timanställda, till exempel Hamid.

Butiken är öppen 9-21 alla dagar i veckan utom enstaka helgdagar, då öppettiderna annonseras på dörren och i butikens Facebook-kanal.

Barhörna och nygräddat bröd
Roger tycker att lagret är för stort idag, på bekostnad av butiksytan. Därför vill han flytta en vägg så att butiken kan utökas med en barhörna för de kunder som vill slå sig ner en stund. Han har även köpt en ny ugn för så kallat bake off-bröd, som gräddas på plats.

– Vi behöver inte så stor lageryta, eftersom vi vill ha varorna ute i butiken i så hög grad som möjligt. Tidigare idag såg jag några byggjobbare som satt och fikade vid borden utanför butiken och det såg kallt och ruggigt ut. Därför vill jag använda en stor del av den utökade butiksytan till en barhörna där man kan ta en kaffe med varm bulle, äta nygräddat bröd till sin lunchsallad eller kanske läsa en tidning i lugn och ro på rasten.

En glassigare sommar väntar
Suget efter glass är ganska måttligt en gråkall decemberdag, men till sommaren ska glassutbudet utökas. Det blir både mjukglass och kulglass utöver det vanliga GB-sortimentet.

Kanske beror det på Tollares härliga söderläge att det går åt så många glassar under varma sommardagar. Och efterfrågan lär knappast minska när kajen, marinan och Trapparken är färdiga om ett par år.

Sortiment och service avgörande
Kunderna har varit glada, välkomnande och gett massor av bra feedback, enligt Roger:

– Rätt sortiment och bra service är helt avgörande, så vi lyssnar noga på kundernas önskemål. Allt kan vi inte fixa, men många gånger har vi tagit hem önskade varor redan dagen därpå. Vissa varor passar tyvärr inte att sälja i en butik av vårt format. Kött och ostar med kortare hållbarhet är exempelvis svåra att sälja i liten skala. Då får mycket mat kastas, vilket blir olönsamt och innebär ett stort resursslöseri. Ibland är det också svårt att i förväg avgöra efterfrågan och då kan vissa varor ta slut, vilket känns tråkigt när det händer. Men det är en del av intrimningsarbetet för en ny butik.

Ett annat kundönskemål är post- och pakethantering. Roger har därför ansökt om att få bli ombud, men har inte fått besked ännu. Paketservice ställer också en del nya krav på butikens utformning och bemanning, så det är inte säkert att det går att genomföra. Det handlar också om hur nära övriga ombud ligger, och om post- och paketdistributörerna tycker att Tollare behöver ett eget lokalt ombud. Antagligen ökar det behovet i takt med att området växer och fler flyttar hit, resonerar Roger.

I symbios med kunderna
Butikens mottagande i Tollare har varit väldigt positivt och Roger är ganska nöjd med hur de första kvartalen har gått. Hans erfarenhet är att det alltid tar lite tid att sätta en ny butik på kartan och hitta rätt sortiment. Samtidigt är konkurrensen med de stora livsmedelskedjornas stormarknader, och även med näthandeln, tuff idag:

– En liten och lokal butik som vår lever i en slags symbios med kunderna. Vi måste möta deras behov och önskemål så bra vi bara kan, så att de väljer att handla här. Det är därför dialogen med kunderna i butiken är så viktig för oss.

 Roger avslutar intervjun med en julhälsning:

 – Jag vill också passa på att önska alla våra kunder en riktigt god jul och ett gott nytt år. Hoppas vi ses snart i en butik Nära Dej!