När kan vi börja båtpendla till och från Tollare?

nk dig att slippa bilköer och överfulla bussar när du ska ta dig till jobbet i city. Istället promenerar du ner till Tollare Strand och sätter dig bekvämt till rätta på båten. En kopp kaffe, morgontidningen och den vackra vattenvägen in mot stan – arbetsdagen kan nog inte börja bättre. Vi är inte där än, men kanske blir det verklighet i framtiden. Med din hjälp.

Nyligen släppte Stockholms Handelskammare en uppmärksammad rapport om båtpendling för att öka kapaciteten i kollektivtrafiken. Av 15 förslag till båtlinjer går en mellan Tollare Strand och Slussen. Vi har talat med en av Stockholms största båtpendlingsentusiaster, Vattenbussens grundare Susanna Hall Kihl.

 

När kan vi ta vattenvägen in till city?
Susanna har arbetat i många år för att påverka politiker, SL, Trafikverket och andra aktörer för att driva på frågan om båtpendling i Stockholm. Hennes utgångspunkt var klimatutmaningen och att trängseln i trafiken blivit allt mer besvärlig medan vattenvägarna i stan låg fria. Mötet med FN:s klimatpanel var det som fick henne att lämna sin trygga anställning och sätta fart med att försöka göra en repa i parketten.

– Först behövde jag bara kolla så att det säkert gick att åka båt lika klimatsmart som på land. Och det gör det ju, säger hon. Men det finns fortsatt vissa svårlösta organisatoriska och ekonomiska låsningar som gör att det dröjer längre än man som resenär skulle vilja innan vi kan ta vattenvägen in till city.

 

Men händer det något?
– Mer än man tror, faktiskt. När jag startade Vattenbussen fanns en hel del myter kring båttrafiken. Det var miljövidrigt, dyrt och långsamt, men det är ju inte sant, säger Sanna med eftertryck.

Kunskapen hos samhälls- och trafikplanerarna har nu höjts och förståelsen för att den vattenburna trafiken måste planeras precis som alla andra trafikslag, med smarta anslutningar till bytespunkter och med bäring på ny bebyggelse. För att det ska bli effektivt behöver den vattenburna trafiken integreras med tunnelbanor och bussar och då måste man börja i tid.

– Nu finns förutsättningarna när vi arbetat in vattenvägarnas potential i regionens övergripande styrdokument, säger hon med viss stolthet i rösten. Men knäckfrågan kring ekonomiska låsningar återstår fortfarande.

Visa att du stöder båtpendling från Tollare
Det är viktigt att inblandade aktörer känner att intresset från allmänheten är stort, inte minst nu när vi har val nästa år, påpekar Susanna. Vill man vara med och dra sitt strå till stacken är alla välkomna att bli så kallad Vattenbussen Vän. På så vis kan du också få löpande nyhetsbrev och följa utvecklingen. Ju fler vi blir, desto starkare röst i debatten får vi. Självklart kostar det ingenting att gå med, avslutar hon.

Klicka på länken och fyll i dina kontaktuppgifter, ”Vattenbussens Vän”.

Vill du veta mer?
Här kan du läsa rapporten från Stockholms Handelskammare, ”Båtpendling gör Stockholm större”. Du som finns på Facebook hittar även Vattenbussen där.

 

Bilder: Linnea Våglund, Karin Bodinsamt samt Johan Fridström, Harsha Cheemakurthy, Simon Eklund och Urban Andrén inom ramen för projekt Vattenvägen 365 finansierat av Sjöfartsverket.